Awaria hydrostatu w wózku widłowym – najczęstsze przyczyny

Written by
naprawa hydrostatów w wózku widłowym

Hydrostat jest podstawowym elementem wielu pojazdów transportu bliskiego. Niestety pomimo tego, że naprawa hydrostatów należy do rzadkości, to także i one mogą ulec awarii. Jakie są więc najczęstsze przyczyny usterek?

Charakterystyczne cechy napędu hydrostatycznego

Wózki widłowe z napędem hydrostatycznym są dosyć specyficzne pod względem mechanicznym, gdyż po bliższym przyjrzeniu się im z łatwością zauważymy, że nie posiadają one w ogóle skrzyni biegów. Źródłem napędu przekładni w takich sprzętach jest sam silnik zamontowany w jego wnętrzu. Co za tym idzie tego typu wózki widłowe, nie są również wyposażone w takie elementy, jak pedał sprzęgła oraz hamulec, które są po prostu zbędne do ich działania. Do obsługi takiego urządzenia wystarczą jedynie dwa pedały, z których jeden odpowiada za jazdę do przodu, natomiast drugi za poruszanie się w tył. W momencie chęci zatrzymania pojazdu wystarczy jedynie nie wciskać żadnego z nich. Współcześnie natomiast bez samych wózków widłowych trudno nawet wyobrazić sobie efektywną pracę na hali, magazynie, zakładzie produkcyjnym i innych miejscach wymagających transportowania towarów na bliską odległość. Czasami też nawet pomimo wykonywania regularnych przeglądów i generalnej niezawodności hydrostat może ulec uszkodzeniu.

Przyczyny awarii w wózku widłowym

Wiadome jest, że czasami każdy mechanizm może ulec awarii i nie inaczej jest też z przekładniami hydrostatycznymi. Jak pokazuje jednak praktyka, sporej ilości usterek można byłoby uniknąć, gdyby tylko eksploatacja przebiegała we właściwy sposób. Częstą awarią w tym zakresie, z którą możemy się spotkać, jest nagła utrata mocy i zwalnianie pojazdu, zwłaszcza w czasie gdy ten pokonuje różne wzniesienia. Taki spadek mocy może zresztą generować również pytania o to, dlaczego hydrostatyczna skrzynia nie przenosi całej mocy generowanej przez silnik na poszczególne koła. Opisywane powyżej niedostatki mocy to jedna z najczęściej występujących awarii w takim napędzie. Jej powodem jest niewłaściwe ciśnienie oleju znajdującego się w hydrostatycznej skrzyni biegów, które spowodowane bywa nieszczelnością w układzie, lub wyeksploatowanymi uszczelniaczami.

Niektóre błędy wynikać mogą również z błędów ludzkich, a dotyczą one najczęściej kwestii związanych z olejem. Wiele osób nie posiada bowiem wiedzy, chociażby o tym, że do silnika oraz skrzyni hydrostatycznej należy wlewać inny olej. Ten przeznaczony do silnika charakteryzuje się bowiem większą gęstością i lepkością. Jeśli więc naszym działaniem przypadkowo doprowadziliśmy do zlepiania się ruchomych elementów w skrzyni, to wówczas należy ją wyjąć i dokładnie wypłukać.

Podsumowanie

Jak widać, warto od samego początku zadbać o układ hydrauliczny. Szczególnie ważnym aspektem jest olej, ale nie tylko. Pamiętajmy też, że wszelkie zaniedbania na gruncie czynności eksploatacyjnych mogą w przyszłości być powodem ogromnych kosztów związanych z naprawą całej przekładni. Do kosztów samych części trzeba bowiem doliczyć też czas przeznaczony na usługę serwisową. O wiele lepiej jest więc zadbać zawczasu o wszystkie aspekty.

inspiracja: lubritech.com.pl – przegląd specjalny UTB

Article Categories:
Biznes

Comments are closed.

Shares