Sprężarka to podstawowe wyposażenie warsztatu samochodowego, ponieważ urządzenie zasila narzędzia pneumatyczne sprężonym powietrzem. Dobry kompresor przydaje się przy pompowaniu kół, przy przedmuchiwaniu, czy do obsługi urządzeń zawierających pneumatyczne siłowniki. Na jakie parametry warto zwrócić uwagę przed wyborem sprężarki do profesjonalnego warsztatu samochodowego i czy to duża inwestycja?
Najważniejsze czynniki wyboru sprężarki do warsztatu samochodowego
Ceny kompresorów różnicują się w zależności od wydajności. Im sprawniejsza technologia, tym koszt inwestycji większy, ale można podejść do tematu z głową i optymalizować moc silnika oraz wielkość zbiornika. Nie warto przesadzać z mocnymi silnikami, ponieważ nawet średnie parametry sprawdzą się w większości prac warsztatowych. Kompresory śrubowe oraz tłokowe wytrzymują większe obciążenia eksploatacyjne, w tym pracę ciągłą. Warsztaty samochodowe powinny poszukiwać sprężarek z ciągłym, a nie przerywanym przepływem. Sprężarki wirowe uważa się wśród specjalistów za nieco bardziej efektywne i znacznie prostsze w serwisowaniu. Kolejne parametry do analizy to stopień sprężania, w tym aktualnie przoduje marka BOGE, niezawodność pracy wirników, wskaźnik straty mocy, przewidywana żywotność najlepiej porównywana z gwarancją.
W przypadku nowych urządzeń często można rozszerzyć gwarancję z dwóch do pięciu lat. Najpopularniejsze rodzaje sprężania dotyczą wtrysku oleju lub podejścia bezolejowego. Urządzenia bezolejowe to mniejsze problemy z filtracją, czyszczeniem, ale też wyższa mobilność. Niektóre warsztaty samochodowe stawiają na kompresory mobilne, przenośne o wadze poniżej 100 kg. W przypadku prowadzenia serwisu mobilnego to istotna perspektywa. Warto zwrócić uwagę, czy technologia wpisuje się w ideę przemysłu 4.0 i czy producent umożliwia prostą konfigurację z intuicyjnym sterowaniem. Dobra sprężarka synchronizuje ciśnienie z wydajnością i nie pozwala na straty mocy. Dzięki temu warsztaty samochodowe realnie oszczędzają na zużyciu energii.
Ciągła, czy przerywana praca i konsekwencje zakupowe
Warsztaty samochodowe powinny bardzo precyzyjnie ocenić zapotrzebowanie na sprężone powietrze. W kompresorach wydajność oznacza się litrami na minutę. Jeżeli kompresor nie jest przeznaczony do pracy ciągłej wymaga odpoczynku zgodnie z instrukcją dostarczoną przez producenta. Inwestycja w droższą sprężarkę ma często większy sens przy stałym użytkowaniu, ponieważ operator oszczędza na tańszej eksploatacji w przyszłości.
O czym jeszcze warto pomyśleć?
- Czy kompresor przesadnie nie hałasuje?
- Czy posiada funkcję inteligentnego sterowania i jest w stanie dopasować się do zmiennych warunkach pracy, do różnego zapotrzebowania na sprężone powietrze?
- W jakich temperaturach może pracować?
- Jaką klasę energetyczną posiada (podwyższona mile widziana w warsztacie).
Na zakończenie
Kompresor przydaje się w każdym serwisie samochodowym i daje pewność właściwej obsługi narzędzi pneumatycznych, ale to tylko początek zalet. Ciekawe rozwiązania proponuje marka BOGE i to nie tylko w segmencie premium, ale nawet podstawowym, przeznaczonym dla drobnych zakładów produkcyjnych i warsztatów samochodowych właśnie.